Middagen är klar

Nu har jag serverat min alla hjärtansdags middag till min underbara livskamrat, Louise.
Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig men slutresultatet blev lyckat tycker i alla fall jag. Såsen skar sig, men med lite coachning av frun så gick det vägen, receptet var inte helt rätt skrivet... Potatisen försökte jag också två gånger med. Potatisen så här års är inte vad den borde vara, mjölig och tråkig. Så menyn blev modifierad till mandelpotatispurè inte mycket sämre det kan jag lova.

Vin vi provade:
Förrätt: Cava Codorníu
Varmrätt: Bellingham Chenin Blanc
Dessert: Fonseca Porto Bin No27

Recept:
Citrusmarinerade pilgrimsmusslor (2 pers)
6 st färska pilgrimsmusslor
1 st lime, skal plus saft
1 st citron, skal plus saft
1/2 dl olivolja
1/2 dl cava
valfri sallad

Skölj cirton och limen. Pressa ut saften av halva limen och halva citronen, bland med cavan och olivoljan. Salta och peppra med svartpeppar. Lägg i pilgrimsmusslorna i marinaden och låt stå i kyl minst en timme. Grilla dem i en grillpanna ca 3 minuter på var sida, beroende på storlek. Servera på en salladsbädd med olivolja och balsmicocreme.

Laxtournedos med havtornssås och sparrispotatis
http://www.alltommat.se/recept/laxtournedos-med-havtornssm%C3%B6rs%C3%A5s-och-sparrispotatis-6701

Vaniljpanacotta (2 pers)
2 dl vispgrädde
1 gelantinblad
2 msk strösocker
1 vaniljstång
Bär eller frukt

Koka upp vispgrädde, socker, vaniljstång (delad). Ha i gelantinbladet som har legat i kallt vatten i 10 minuter.
Häll upp i glas och ställ kallt tills den stelnar.
Garnera med valfri frukt tex. björnbär

Tack för mig, nu väntar cognacen.
/Jonas



Kommentarer
Postat av: Annika Nilsson

Ja va ska man säja... en härlig meny som vanligt i er familj. I morron ska jag bjuda min syster med familj på middag. Det blir en lantlig gryta på hjort med min hemgjorda tomatsås och kryddiga korvar och syltlök.Till det serveras nybakade baguetter.Kul att ni bloggar om livets goda. Kram på er!! Annika

2010-02-14 @ 00:20:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0